Käyttö- ja toimitusehdot

Verkkokaupan tuotteita myy Lahden kaupunki (y-tunnus 0149669-3).

1. Rekisteröityminen ja henkilötiedot

Verkkokaupasta tilaaminen ei edellytä rekisteröitymistä. Rekisteröitymällä verkkokauppaan voit tehdä ostoksesi jatkossa nopeammin ja tarkastella tekemiäsi tilauksia. Käyttäjätunnuksena toimii rekisteröinnin yhteydessä annettu sähköpostiosoite, salasanan Asiakas määrittää rekisteröitymisen yhteydessä. Käyttäjätunnus ja salasana ovat henkilökohtaisia. Asiakas vastaa käyttäjätunnuksensa ja salasanansa huolellisesta säilyttämisestä ja siitä, etteivät ne päädy ulkopuolisten tietoon tai haltuun. Asiakas vastaa kaikesta käyttäjätunnuksellaan ja salasanallaan tapahtuvasta käytöstä ja siitä mahdollisesti aiheutuvista kustannuksista tai maksuista.

Asiakkaan tulee antaa verkkokaupassa palvelun käytön edellyttämät tarpeelliset tiedot. Lahden kaupungilla on oikeus käsitellä Asiakkaan henkilötietoja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain ja muun sovellettavan lainsäädännön mukaisesti. Asiakkaan tiedot tallennetaan verkkokaupan asiakasrekisteriin. Henkilötietojen käsittely, mm. luovutus ulkopuolisille tahoille on kuvattu Selosteessa käsittelytoimista (Tietosuojaseloste).

2. Tilaaminen

Tuotteet tilataan pääsääntöisesti internetin välityksellä osoitteesta verkkokauppa.lahti.fi tai verkkokauppa.lahti.fi/museokauppa/ ostoskorin kautta. Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta sekä tilatut tuotteet. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin verkkokaupan käyttö- ja toimitusehtoihin sekä tilattavaa tuotetta koskeviin erityisehtoihin.

3. Maksutavat

Tuotteet maksetaan tilauksen yhteydessä. Verkkomaksaminen tapahtuu suojatulla yhteydellä Suomi.fi-maksut/Paytrail -palvelun kautta. Palvelu sisältää suomalaisten pankkien verkkomaksu- ja korttimaksupalvelun (Visa ja MasterCard). Käytössä olevat pankit ovat OP, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, S-Pankki, POP-pankki, Ålandsbanken, Aktia, Säästöpankki sekä Oma Säästöpankki. Lisäksi käytössä ovat mobiilimaksutavat MobilePay, Pivo ja Siirto.

4. Hinnat ja arvonlisävero

Verkkokaupasta tehdyissä tilauksissa voimassa oleva hinta on se, joka on esillä verkkokaupan hinnastossa tilaushetkellä. Verkkokaupan hinnat voivat osin poiketa muiden myyntipisteiden hinnoista. Tilauksen loppusummaan lisätään mahdolliset käsittely- ja toimituskulut. Oikeus hinnanmuutoksiin pidätetään. Kaikki hinnat on merkitty euroina (EUR). Lahden kaupungin verkkokaupassa näkyvät tuotehinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron.

5. Tapahtumiin ilmoittautumis- ja pääsylipputuotteet 

Ilmoittautuminen nuorisopalveluiden leireille, retkille, kursseille ja tapahtumiin

Paikat nuorisopalveluiden leireille, retkille, kursseille ja tapahtumiin ostetaan ennakkoon Lahden kaupungin verkkokaupasta. Verkkokaupan kautta ilmoittaudutaan myös sellaisiin maksuttomiin toimintoihin, joiden osallistujamäärä on rajallinen. Paikat kaikkiin tilaisuuksiin täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittautuminen on sitova. Ostetun osallistumisen muuttamisesta tai perumisesta on aina sovittava erikseen. Peruutustapauksissa maksu palautetaan vain sairastapauksessa. Sairastapaus todennetaan lääkärin tai hoitajan antamalla todistuksella. Pyydämme asiakasta ottamaan kaikissa muutos- ja peruutustilanteissa yhteyttä siihen yhteyshenkilöön tai toiminnan vastuuhenkilöön, jonka tiedot on mainittu tapahtuman yhteydessä. Yhteyshenkilöiden tiedot löytyvät myös Lahden kaupungin verkkosivuilta.

Lahden kaupunki voi peruuttaa toiminnan osallistujamäärän jäädessä alle määritellyn minimiosallistujamäärän. Toiminnan peruuntuessa tuotteen ostaneeseen henkilöön otetaan yhteyttä Lahden kaupungin toimesta. Maksettu osallistumismaksu palautetaan asiakkaan ilmoittamalle tilille. Lahden kaupungilla ei ole velvollisuutta tarjota vastaavaa toimintaa peruuntuneen tilalle

Lahden Nuorisoteatterin, Lahden Kesänäyttämön ja Gaudia lukion esitysten pääsyliput

Liput on maksettava kokonaan etukäteen varauksen teon yhteydessä. Tilausvahvistus toimitetaan asiakkaan antamaan sähköpostiosoitteeseen. Tilausvahvistus toimii pääsylippuna ja tulee esittää esitykseen saavuttaessa lipunmyyntipisteessä joko tulostettuna tai puhelimen/ muun mobiililaitteen näytöltä.

Lahden Nuorisoteatterin, Lahden Kesänäyttämön ja Gaudia lukion ennakkoon ostetuilla pääsylipuilla ei ole palautusoikeutta. Ostetun pääsylipun vaihtamisesta on aina sovittava erikseen. Asiakkaan tulee ottaa yhteyttä siihen yhteyshenkilöön tai toiminnan vastuuhenkilöön, jonka tiedot on mainittu tapahtuman yhteydessä.

Toiminnan peruuntuessa Lahden kaupunki ottaa yhteyden lipun ostaneeseen henkilöön ilmoitetuilla yhteystiedoilla. Maksettu suoritus palautetaan asiakkaan ilmoittamalle tilille. Lahden kaupungilla ei ole velvollisuutta tarjota vastaavaa toimintaa peruuntuneen tilalle.

Lahden museoiden lipputuotteet, opastukset ja tapahtumat

Liput on maksettava kokonaan etukäteen varauksen teon yhteydessä. Tilausvahvistus toimitetaan asiakkaan antamaan sähköpostiosoitteeseen. Tilausvahvistus toimii pääsylippuna ja tulee esittää museolle saavuttaessa lipunmyyntipisteessä, joko tulostettuna tai puhelimen/muun mobiililaitteen näytöltä.

Lahden museoiden ennakkoon ostetuilla pääsylipuilla tai työpajojen osallistumismaksuilla ei ole palautus- eikä vaihto-oikeutta. Jos Lahden museot ei pysty ylivoimaisen esteen (force majeure) takia tarjoamaan asiakkaan ostamaa palvelua, Lahden museoilla on oikeus perua ennakkoon ostetut liput. Lahden museoiden peruuttaessa tilaisuuden tai tapahtuman asiakkaasta riippumattomista syistä maksu palautetaan asiakkaalle kokonaisuudessaan.

Asiakkaalla on mahdollisuus vaihtaa pääsylippuun merkittyä vierailupäivää ottamalla yhteyttä kyseisen museon lipunmyyntipisteeseen viimeistään yhtä vuorokautta ennen varattua vierailua. Vaihto on mahdollinen vain, jos lippuja/paikkoja on vapaana.

Lahden museoiden opastusten varaus on peruttavissa ilman kuluja 3 vuorokautta ennen varattua aikaa. Tämän jälkeen tehdyistä muutoksista Lahden museot veloittaa 50 % varauksen loppusummasta. Perumatta jätetystä opastuksesta Lahden museot veloittaa täyden hinnan. Muutokset ja peruutukset tulee tehdä sähköpostitse tai soittamalla kyseisen museon asiakaspalveluun. Yhteystiedot löytyvät tilausvahvistuksesta ja Lahden museoiden verkkosivuilta.

6. Lahden museoiden verkkokaupan tuotteiden toimitukset ja palautukset

Lahden museot postittaa tuotteita kaksi kertaa viikossa. Poikkeavista toimitusajoista tiedotetaan erikseen. Asiakas saa tuotteen lähettämisestä ilmoituksen sähköpostilla

Tuotteet toimitetaan postitse asiakkaan tilauksen yhteydessä valitsemaan Postin noutopisteeseen. Lahden museot ei vastaa, mikäli Posti toimittaa paketin johonkin toiseen pakettiautomaattiin tai toimipaikkaan.

Toimituskulut määräytyvät tilauksen sisällön, painon, sekä toimitustavan mukaan ja ne näkyvät toimitustavan valinnan jälkeen ostoskorissa. Toimitus on saatavana myös Särkyvä -pakettina lisähinnalla.

Asiakas voi valita toimitustavaksi myös noudon. Tuotteen noutopaikka kerrotaan tilausvahvistuksessa.

Jos toimitus ei vastaa tilausta tai toimituksessa ilmenee kuljetus- tai muu vaurio, tulee asiasta tehdä välittömästi huomautus Lahden museoille. Huomautus on tehtävä seitsemän päivän kuluessa tilauksen saapumisesta tai vastaanottamisesta.

Huom! Koronavirustilanteen aiheuttamien toimenpiteiden vuoksi toimitusajat voivat pidentyä edellä ilmoitetuista ajoista. Tuotteen lähettämisestä ilmoitetaan asiakkaalle sähköpostilla.

Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus. Lahden museot ei vastaanota palautuksia yli 14 vrk kuluttua toimituksesta. Palautettavan tuotteen ja alkuperäisen tuotepakkauksen tulee olla samassa kunnossa kuin sitä vastaanotettaessa. Kaikki palautuksesta aiheutuvat kustannukset maksaa palauttaja, ellei toimituksessa ole selkeää toimittajasta johtuvaa virhettä. Noutamatta jätetyn paketin uudelleen lähettämisestä veloitamme uudet postituskulut.

Liitä palautuksen mukaan seuraavat tiedot: asiakasnumerosi, nimesi, osoitteesi, puhelinnumerosi ja pankkitilinumerosi sekä kopio tilausvahvistuksesta. Tuotteiden palautuksista on aina sovittava erikseen Lahden museoiden kanssa, ennen tuotteen palauttamista.

Palautusosoite ja yhteystiedot

Lahden museot:
Päijänteenkatu 9, 15140 Lahti
PL 113
15111 Lahti
etunimi.sukunimi@lahti.fi
museokauppa@lahti.fi
p. 044 482 6042

7. Uimahallin asiakaskortin lataaminen

Lataamiseen tarvitaan uimahallin asiakaskortin numero ja pin-koodi.

Lipputuotteet latautuvat asiakaskorteille heti maksamisen jälkeen. Ladattuja tuotteita ei palauteta. Asiakaskortit toimivat kaikissa Lahden uimahalleissa ja kesällä Maauimalassa.

8. Rakennusvalvonnan arkistopalvelut

Arkistotuotteet maksetaan tilattaessa lukuun ottamatta dokumentteja, joita tilattaessa pyydetään laskutusosoite. Tilausten toimitusaika on normaalisti n. 5–10 työpäivää ja ne toimitetaan tilausjärjestyksessä annettuun sähköpostiosoitteeseen. Katseltavaksi tilattujen erityissuunnitelmien osalta rakennusvalvonta on yhteydessä tilaajan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen katseluajankohdasta.

9. Lainattavat tuotteet ja lainauksen ehdot

Lainattavat tuotteet omistaa Lahden kaupunki, lainauksen toteuttaa ja siitä vastaa Lahti-Piste. Asiakkaasta käytetään myös nimiä varaaja ja lainaaja. Tuotteet sijaitsevat Lahti-Pisteellä:
Lahti-Piste
Palvelutori, Kauppakeskus Trio 2.kerros
Aleksanterinkatu 18A, Lahti
Puh. 03-8142355 / lahtipiste@lahti.fi

Tuotteet lainataan maksutta asukkaiden tarpeeseen. Lainaus tapahtuu Lahden kaupungin verkkokaupan kautta osoitteesta verkkokauppa.lahti.fi. Varauksesta lähetetään vahvistus lainaajan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Tuotteiden lainaaja on aina vastuussa lainaamistaan tuotteista. Lainaaja sitoutuu noudattamaan lainauksen ehtoja lainatessaan tuotteita.
Työkalutuotteiden sekä tapahtumatavaroiden laina-aika on enintään 14 vuorokautta, pidemmissä ja toistuvissa tarpeissa on otettava yhteys Lahti-Pisteeseen. Nouto- ja palautuspäivän tulee sisältyä lainausaikaan. Lainaus ei voi alkaa eikä päättyä viikonloppuna eikä arkipyhinä.

Lahti-Pisteen palveluneuvojat ovat lainaajaan tarvittaessa yhteydessä ennen lainausta. Lainaaja sopii tuotteiden noudosta, palautuksesta ja muista yksityiskohdista sähköpostitse Lahti-Pisteen kanssa. Tuotteiden nouto ja palautus tapahtuu arkisin maanantaista perjantaihin klo 9–15 välisenä aikana, lainaajan tulee vahvistaa tuotteiden nouto- ja palautusaika 15 minuuttia aikaisemmin puhelimitse p. 03 814 2355.

Tuotteet sijaitsevat Kauppakeskus Trion pysäköintihallissa sijaitsevassa varastotilassa. Trion pysäköintihallin sisäänajo sijaitsee osoitteessa Vapaudenkatu 17. Varasto on parkkihallin oikealla puolella, A-osaan käännyttäessä. Varaston ovessa lukee teksti ”AK136-VARASTO”. Parkkihallin sisäänajossa maksimikorkeus on 2,1 m. Lastauksesta ja purkamisesta, sekä tuotteiden liikuttelusta vastaa tuotteiden lainaaja itse. Lahti-Pisteellä ei ole erityistä välineistöä tuotteiden kuljetukseen tai siirtämiseen lastauksen yhteydessä.

Tuotteet tulee palauttaa kuivina, pakattuina ja siinä kunnossa, kun ne ovat olleet noutaessa. Tuotteen vaurioitumisesta on ilmoitettava Lahti-Pisteelle välittömästi, viimeistään tuotteita palauttaessa. Lahti-Piste tarkistaa tuotteet palautuksen yhteydessä
Lainaaja on velvollinen tiedottamaan Lahti-Pistettä tuotteen tai tavaran kunnosta, mikäli havaitsee siinä jotain erityistä. Lainaaja sitoutuu lainatessa informoimaan Lahti-Pistettä, mikäli tuotteen lainauksen tarve peruuntuu tai muuttuu.

Laina-aika on sitova. Asiakas pystyy perumaan varauksen verkkokaupassa 2 vuorokautta ennen lainauksen alkua. Mikäli laina-aikaan tulee muutoksia tai peruutuksia, tulee siitä olla yhteydessä Lahti-Pisteeseen. Laina-ajan pidennys on mahdollista, mikäli tavara on varattavissa verkkokaupasta tarvittaville päiville. Lahti-Pisteeseen yhteydenoton jälkeen lainaaja tekee lainaukseen muutokset verkkokaupan puolella.

Lahti-Piste / Lahden kaupunki pidättää itsellään oikeuden varauksen hylkäämiseen, mikäli lainaja on jättänyt aikaisemmin noutamatta varaamiaan tuotteita ilman hyväksyttyä syytä, tai on epäilys muusta väärinkäytöksestä. Lainattavat tuotteet on tarkoitettu lainattavaksi lyhytaikaisesti. Toistuvat varaukset voivat myös olla hylkäysperuste.

Mikäli tuote vahingoittuu tai katoaa laina-aikana, sitoutuu lainaaja korvaamaan uuden tuotteen hankinnan. Jos tuote vahingoittuu käyttökelvottomaksi, katoaa tai varastetaan, tulee asiasta ilmoittaa Lahti-Pisteelle välittömästi, viimeistään tuotteen palautuksen yhteydessä. Mikäli kustannukset joudutaan perimään oikeusteitse, lisätään kustannuksiin oikeudenkäyntimaksu ja perintäkulut.

Tuotteiden korvaushinnat:

https://www.lahti.fi/tiedostot/lainattavien-tuotteiden-korvaussummat

10. Palvelun ylläpito, käytettävyys ja virhetilanteet

Lahden kaupunki tekee parhaansa, että verkkokaupan toiminta olisi virheetöntä ja keskeytymätöntä. Lahden kaupungilla on oikeus keskeyttää verkkokauppa sen muutoksen, uudistuksen tai verkkokauppaan liittyvän teknisen syyn vuoksi tai tietoliikenneverkon kunnostus-, asennus- tai huoltotyön tai muun sen kaltaisen syyn vuoksi tai mikäli lainsäädäntö tai muu viranomaismääräys sitä edellyttää. Katkokset pyritään ajoittamaan niin, ettei niistä aiheudu Asiakkaalle kohtuutonta haittaa.

Lahden kaupunki ei vastaa virheistä, jotka johtuvat kolmannen osapuolen tarjoamien tietoliikenneyhteyksien tai muiden tietoliikenteeseen liittyvien palveluiden keskeytyksestä tai näissä palveluissa olevista virheistä. Lahden kaupunki ei myöskään vastaa virheistä, jotka johtuvat siitä, että Asiakas käyttää verkkokauppaa ohjeiden tai määräysten vastaisesti tai jotka ovat muuten Asiakkaan aiheuttamia.

11. Tietoturva

Verkkokauppa on suojattu käyttämällä SSL-protokollaa. Asiakas vastaa omien laitteidensa ja tietojärjestelmiensä tietoturvan asianmukaisesta hoitamisesta. Lahden kaupunki säilyttää kaikki Asiakasta koskevat tai hänen lähettämänsä tiedot luottamuksellisina. Lahden kaupunki järjestää verkkokauppansa tietoturvan yleisesti hyväksyttävällä tavalla ja tehokkaasti ja pyrkii asianmukaisin teknisin ratkaisuin estämään asiattomien pääsyn tietojärjestelmiinsä.

12. Laitteet, ohjelmisto ja yhteydet

Asiakas vastaa itse verkkokaupan käyttämisen edellyttämien laitteiden, ohjelmistojen ja verkkoyhteyksien hankkimisesta, toimivuudesta ja niiden aiheuttamista kustannuksista. Ne eivät saa aiheuttaa häiriötä tai muuta haittaa verkkokaupalle tai muille verkon käyttäjille.

13. Vahingonkorvausvastuu

Lahden kaupunki vastaa Asiakkaalle ainoastaan niistä välittömistä vahingoista, joita se on tuottamuksellisesti aiheuttanut sopimusta rikkomalla. Jos voidaan todeta, että kyseessä on Lahden kaupungin virhe, Asiakkaalle voidaan korvata Asiakkaalta verkkokaupassa aiheettomasti perityt kustannukset.

Lahden kaupunki ei ole velvollinen suorittamaan vahingonkorvausta eikä muita välillisiä tai välittömiä korvauksia tai hyvityksiä, jotka johtuvat kappaleessa 10 mainituista häiriöistä tai virheistä.

14. Ylivoimainen este

Ylivoimainen este (force majeure) vapauttaa Lahden kaupungin verkkokauppaan liittyvistä velvoitteista, mikäli se estää verkkokauppaan liittyvän suorituksen tai kohtuuttomasti haittaa sitä. Ylivoimaisena esteenä pidetään sotatilaa, pandemiaa, tulipaloa, maanjäristystä, tulvaa, räjähdystä, lakkoa tai muuta työnseisausta, viranomaisen määräystä, energian toimituksessa esiintyviä häiriötä, raaka-aine- tai tarvikepulaa, ulkopuolisen aiheuttamaa tai ulkopuolisesta johtuvaa kaapeli- tai muu tietoliikennehäiriötä tai muuta sen kaltaista syytä, joka ei ole ollut tiedossa ja johon ei ole kohtuudella voitu varautua ennalta. Lahden kaupunki ilmoittaa ylivoimaisesta esteestä verkkokaupan sivuilla heti sen jälkeen, kun se on ilmennyt, mikäli ilmoittaminen on mahdollista.

15. Käyttö- ja toimitusehtojen muuttaminen

Lahden kaupunki on oikeutettu muuttamaan näitä verkkokaupan käyttö- ja toimitusehtoja ilmoittamalla muutoksista verkkokaupassa hyvissä ajoin ennen muutosten voimaantuloa.

16. Erimielisyyksien ratkaisu

Tätä sopimusta koskevat riitaisuudet ratkaistaan Päijät-Hämeen käräjäoikeudessa Suomen lain mukaan. Kuluttaja voi nostaa aina kanteen ja olla vastaajana oman asuinpaikkansa alioikeudessa.